Trött på stolsitsen?

Ibland kan det räcka med några små förändringar för att få liv i saker som man tröttnat lite på. Stolar är ett fantastiskt exempel på det. Lite nytt tyg på stolsitsen kan göra underverk. Det är lätt och kostar inte skjortan.


Det här är en stol jag köpte på loppis för kanske 5 år sen, nu var den trist i sitsen så jag klädde om den.Och så gjorde jag en tavla till i samma tyg, det blev riktigt bra.


Här kommer lite hjälpande tips!

- Om du har en riktigt gammal stol som aldrig har fått sig ett tygbyte tidigare - strunta i att ta bort det gamla tyget. Risken är väldigt stor att stoppningen följer med och då får du onödigt mycket extra jobb att göra.

- Dammsug och slå även några pisk med en mattpiska på det gamla tyget innan du tar bort det. Klädda stolar blir med tiden en härd av damm och smuts.

- Försök att få tag på en häftpistol med näbb när du ska klä om stolen. Det är mycket lättare att komma åt med en sådan.

- Använd helst tyg med lite stretch. Det underlättar arbetet och man undviker oönskade veck på sittdynan.

- Det är inte heller någon dum idé att ta med stolen till affären. Risken att det blir fel minskar.

- Är det så att du skulle vilja ha en helt egen design istället för att köpa tyg kan du alltid lämna in stolen hos en tapetserare. Visserligen blir det något dyrare, men det blir unikt och därmed väldigt speciellt.

- Du kan även få din stolsdyna unik genom att måla tyget med textilfärg. Roligt och väldigt personligt!

- Var inte rädd för att mixa en gammal antik stol med ett modert tyg. Att blanda gammalt med nytt är riktigt snyggt! Risken finns också att man sänker värdet för en gammal stol om man exempelvis målar om den för att det ska matcha bättre.

Detta behöver du:
- Häftpistol
- Klammer
- Hammare
- Sax
- Tyg
(- Möbelnubb)

Lycka till!
Kram
Linda
Ny Design

Kommentarer
Postat av: Tippie

Å va fint!:)

2009-06-16 @ 12:45:10
URL: http://tippie.blogg.se/
Postat av: Fotograf Annie

Vad snyggt det blev :)

2009-06-16 @ 12:49:40
URL: http://anniesfotografier.blogg.se/
Postat av: Fotograf Annie

Vad snyggt det blev :)

2009-06-16 @ 12:49:53
URL: http://anniesfotografier.blogg.se/
Postat av: jenny

kan man köpa tyget hos dig?

Hjälper du mig om jag inte vill göra själv och vad kostar det?

2009-06-17 @ 17:20:13
Postat av: Linda Ny Design

Jenny du kan köpa tyget hos mig för 150kr/m , svensk design faktiskt, lite extra roligt :)

Absoult hjälper jag dig och priset beror lite på hur stor tavla eller hur många stolsitsar du vill ha, men jag tar inte alldeles för mycket extra :)

2009-06-17 @ 17:57:45
URL: http://nydesigns.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0